Collega’s, zo wordt acquireren laagdrempelig
Geplaatst op: 18 december 2017 op 8:27, in door Simone de SpaBeste collega, hou jij van acquisitie?
Vind je het leuk om te mailen, te bellen, te adverteren of te netwerken om nieuwe klanten te werven? Gaat het moeiteloos en doe je het met energie en plezier? Als dat zo is dan hoef je de rest van dit blog niet te lezen.
Maar als je van nature niet zo dol bent op acquisitie dan wil ik je mijn persoonlijke ervaring en mijn visie met je delen. Want acquisitie vanuit je hart is echt geweldig om te mogen doen!
Waarom? Omdat je op deze manier jouw persoonlijke kado mag geven aan iedereen die het wil ontvangen! Jouw persoonlijke kado, jouw talent, jouw gave, jouw expertise, jouw dienst mag jij geven aan iemand die daar enorm blij mee zal zijn.
Wat jij te bieden hebt en zo waardevol voor anderen is, mag jij aanbieden aan de mensen die daardoor meer kwaliteit in hun leven gaan ervaren. Ze worden gezonder, gelukkiger, welvarender, vitaler, relaxter, blijer of wat het positieve effect ook is van wat jij te bieden hebt. In ieder geval ben je van grote waarde voor deze mensen.
Gisteren sprak ik een cliënt die het besef hiervan een beetje was kwijtgeraakt. De straling van zijn ziel was een beetje verbleekt doordat hij te weinig geld verdiende met zijn werk. En daardoor steeds vaker werk accepteerde wat hij niet echt leuk vond. Om maar het hoofd boven water te houden. Maar toen ik hem vroeg wat er met zijn cliënten gebeurt als hij met ze werkt, toenbegon hij weer te stralen. Hij vertelde hoe zijn muziektherapie van belang is voor de kinderen waarmee hij werkt. Hoe deze kinderen meer zelfvertrouwen krijgen, minder gespannen zijn, vrolijk worden van een liedje dat ze zelf componeren en uitvoeren. Hoe hun ouders daar blij van worden en minder gespannen zijn. Hoe het hele gezin ervan opknapt.
Toen hij erover vertelde besefte hij weer opnieuw wat een enorm kado hij te geven had. En hij kreeg echt zin om er klanten voor te gaan zoeken en vinden. Hij wilde ermee de boer op. En een gezond inkomen mee creëren.
En dat is wat ik ook in mijn eigen werk steeds meer ontdek. Als ik me ten diepste besef wat een fantastisch werk ik mag doen en dat ik mensen mag helpen met het vinden van hun essentie. En vanuit die essentie vorm geven aan hun werk. Dat is een echt groot kado wat ik daarmee aanbied. Dat je mag werken vanuit wie je werkelijk bent en wat jij de wereld te bieden hebt. WAUW, hoe mooi is dat!
En als ik dat besef dan is acquisitie eigenlijk een soort sinterklaasfeest aan het worden. Ik geef mijn kado aan iedereen die dit kado wil hebben. Aan iedereen die dit kado nodig heeft om gelukkig te kunnen worden. Aan iedereen die mijn hulp kan gebruiken om zijn eigen licht te laten stralen en zijn zielsverlangen te kunnen leven.
Dus: wat is jouw kado? Waar stroom jij van over en wil je graag geven aan anderen? Waar mag ik je ‘s nachts voor wakker maken en wat vervult jou met vreugde en vervulling?
Als je dat kado mag aanbieden dan geef je iets ongelooflijk waardevols! En vallen alle oude overtuigingen van acquisitie weg. Dan is het niet meer opdringerig, of ongewenst, of spam, of wat dan ook. Dan is het liefdevol, authentiek, integer, ethisch en prachtig!
Dus ga er mee aan de slag. En ga ontdekken waar je doelgroep zit. Waar kun je de mensen vinden aan wie jij je kado wilt aanbieden. Op het schoolplein? Bij de bibliotheek? In de Happinez? Op Facebookgroepen? Op LinkedIn? Bij dat gezellige koffietentje op het plein? Bij de wereldwinkel? Bij de Intratuin?
En bedenk dan een plannetje op welke manier je jouw kado gaat aanbieden. Een manier die helemaal bij jou past. Een kaartje, een briefje, een mailtje, een blog, een post op Facebook of LinkedIn. Een mooie roos uitdelen bij de uitgang van de HEMA met een kaartje eraan. Een flyer op de begraafplaats voor rouwbegeleiding. Samenwerking met de lokale hovenier voor een spirituele tuin.
Maak het creatief en persoonlijk vanuit jouw essentie. Maak er echt iets moois en waardevols van! En nodig mensen uit om met je kennis te maken. Laat ze ervaren wat je voor moois te bieden hebt.
En creëer daarnaast mond-tot-mond reclame. Vraag jouw tevreden klanten of ze iemand kennen die jouw kado goed zou kunnen gebruiken. Vraag je vrienden en familieleden of ze jouw kado willen doorgeven. Maak daarvoor een leuk kaartje of een pakkende mailtekst of Facebookberichtje. Gebruik alle mogelijkheden om dit sinterklaasgevoel te delen en te verspreiden.
Geniet van deze heerlijke manier van acquisitie!
André Jansen