• De lage drempel
  • Slide2-de lage drempel
  • Slider-delagedrempel-persoonlijke-groei-op-maat

Blog Week van de werkstress

 

Afgelopen week was de ‘Week van de werkstress’. Een week volop aandacht voor een ‘gezonde werkdruk’ en het voorkomen dat werkdruk omslaat naar ongezonde werkstress. Ik heb zoveel coachees bij wie het helaas zover heeft moeten komen, daarom vandaag mijn aandacht voor de ‘top 10 van werken aan werkplezier’ 

Kom op tijd in actie (voor het te laat is)

De belangrijkste les bij burn-outklachten, komt op tijd in actie met andere woorden: zodra tekenen van vermoeidheid en stress langer duren dan twee of drie weken. Wacht er niet mee. Een coach kan helpen anders naar werkdrukfactoren te kijken, hoe je bijvoorbeeld met prestatiedruk omgaat, maar soms is tijdelijk wat gas terugnemen of er met je manager over praten al voldoende preventief. 

Veel van mijn begeleidingsgesprekken, zo’n 50%, gaan over de omgang met werkstress en burn-out klachten. Dat is niet zo vreemd: volgens TNO heeft één op de zeven werknemers burn-out klachten. Het is dus een serieus en omvangrijk probleem. Mocht je er daarom zelf mee dealen of je kent iemand in je omgeving, laat het niet rusten want langdurige werkstress is echt een sluipmoordenaar. 

Wordt burn-out terecht gezien als een beroepsziekte?

Wat kan de overheid hierin betekenen als het gaat om preventie en werkplezier. En de werkgevers? Wat kan jij als werknemer maar ook als mens hierin betekenen?

Om daar een antwoord op te geven denk ik terug aan een aflevering van ‘Sophie in de mentale kreukels’. Daarin een scherp analyse over burn-out van econoom/journalist Mathijs Bouman. De stelling van het programma luidde: ‘Burn-out wordt gezien als een beroepsziekte. Europese cijfers laten zien dat het percentage in ons land relatief hoog is. Hebben wij Nederlanders het dan zo zwaar?’

Bouman antwoordde met wat cijfers: 

• Per werknemer werken we gemiddeld 1350 uur per jaar, dat is 15% van het totale aantal uren in een jaar. Dat betekent 85% van die uren aan andere dingen wordt besteed. 

• In de meeste landen in Europa maar ook buiten Europa ligt het percentage werkuren hoger en in Amerika en Japan zelf veel hoger. 

• En we zijn zo gelukkig. Bijna negen op de tien volwassenen in Nederland zeggen gelukkig te zijn (Bron CBS maart 2017) en dit cijfer is al vijf jaar stabiel.

• Werkenden zijn vaker gelukkig dan uitkeringsontvangers.

Met andere woorden: is het eigenlijk wel een beroepsziekte? Of moeten we niet op zijn minst ook vanuit een ander perspectief leren kijken naar dit probleem? Bekijk ook wat we doen in die andere beschikbare uren en hoe we daarmee omgaan; kortom wat speelt er nog meer dat zou kunnen leiden tot burn-out klachten? 

Fijn dat Mathijs Bouman de kijker hierop wees. Er speelt bij burn-out doorgaans meer dan het werk alleen is ook de ervaring die ik zelf heb in mijn begeleiding van mensen met burn-out klachten. Neem Frits* die al als kind al leerde dat ‘het altijd beter kan’ en daardoor niet weet hoe hoog de lat het beste kan liggen. Of Karin* die twee jaar na een miskraam en nieuwe pogingen om zwanger te raken haar werkplezier zag wegzakken, Peter* die als gevolg van een (v)echtscheiding zijn werkprestaties ziet afnemen enzovoorts.

(*namen zijn fictief)

De Werkplezier Top 10 

Toch even over de werkgever en effectieve maatregelen op het werk. In opdracht van de brancheorganisatie voor duurzame inzetbaarheid, OVAL, is een onderzoek uitgevoerd onder een representatieve groep werkgevers en werknemers naar oplossingen die zij als het meest succesvol zien om werkplezier te verhogen! 

Meer over burn-out in dit filmpje van Judith Noordzij (ambassadrice van deze vijfde Week van de Werkstress) is hier aan het woord over de werkplezier tips: klik hier

Hier komt de TOP 10  

 1. Vrijheid: de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer en hoe je de taken uitvoert

2. Persoonlijke aandacht en betrokkenheid voor mensen, ook als ze gewoon goed werk leveren

3. Waardering: zeg eens vaker wat goed gaat, plan daar vaker tijd voor in

4. Flexibele werktijden

5. Taken en de begeleiding afstemmen op de capaciteit van de medewerker

6. Complimenten geven en krijgen (met toelichting ‘waarom’, om te laten zien dat je het ment)

7. Juiste persoon op de juiste klus

8. Doen waar je goed in bent of zou kunnen worden. Talentontwikkeling

9. Vier je successen

10. Heb je zelf een suggestie?........
(Geef je tip aan mij door! Mijn suggestie en daarover in mijn volgende blog meer)



Dank voor het lezen!
Simone de Spa

Joomla Templates - by Joomlage.com