• De lage drempel
  • Slide2-de lage drempel
  • Slider-delagedrempel-persoonlijke-groei-op-maat

Blog Psychecoins in plaats van bitcoins: een betere weg naar geluk

Een gloed nieuw jaar, 2018! Voor mij voelt dat telkens weer als een nieuw begin met beslissingen en stappen die bij dat gevoel passen. Steevast op 1: investeer in jezelf! Ik investeer in mijn energie. 

Waarom? Als je veel energie hebt, heb je simpelweg meer te verdelen over verschillende activiteiten en meer energie te delen met anderen. Ik voel me vitaler, presteer beter, herstel sneller en ervaar meer plezier. Dat bevordert mijn kwaliteit van leven.

Jij staat in je januari maand misschien ook meer stil bij je gezondheid. Als je het al niet doet vanwege voorgenomen goede voornemens, dan is het wel vanuit liefde voor jezelf of je wordt erop geattendeerd via anderen, de media, overheid, gezondheidsinstanties, werkgevers, financiële instellingen etcetera. 

In psychecoins investeren loont! 

Ik bezocht afgelopen maand het congres ‘Positieve gezondheid’. Een redelijk recent begrip dat vanuit verschillende perspectieven in ontwikkeling is. Zo kan gezondheid gezien worden als capaciteit, als vaardigheid die te ontwikkelen is. (Machteld Huber) 

Kijk, dit spreekt me aan! Een persoonlijk groei perspectief. Zo kwetsbaar als we zijn in ons welzijn door allerlei factoren groot en klein, maatschappelijk en sociaal, we kunnen onze gezondheid positief beïnvloeden met ons eigen Psychologisch kapitaal

Hoe kunnen we onze eigen positieve gezondheid versterken? 

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte. Psychologisch kapitaal zijn de positieve, (gedeeltelijk) ontwikkelbare eigenschappen. Die helpen je aan te passen en je eigen regie te volgen bij uitdagingen en tegenslag op verschillende gebieden.

Aandacht voor en versterken van de veerkracht van patiënten loont, zo wijst onderzoek uit. Iemand met een hoog gezondheid-gerelateerd psychologisch kapitaal, is vermoedelijk beter in staat om eigen regie te voeren en met uitdagingen om te gaan. Het zorgt voor betere motivatie, inzet en doorzettingsvermogen. Hoewel het natuurlijk niet elke ziekte kan voorkomen of genezen, kan het mogelijk wel gezond gedrag stimuleren. 

De vier pijlers van ons psychologisch kapitaal

• Optimisme: positieve verwachting dat iets goedkomt, je beseft dat je een nuttige invloed hebt;

• Hoop: motivatie voor het behalen van het doel en vertrouwen dat je het kunt bereiken 

• Veerkracht: bij tegenslag terug kunnen veren en zelfs van de tegenslag kunt leren, groeien

• Zelfvertrouwen: Je hebt het eerder gedaan of niet maar je hebt hoe dan ook het vertrouwen dat je de taak kunt uitvoeren. 

Hoe vergroot je je psychologisch kapitaal? 

Dat gaat verder dan het oplossen van een probleem of het aangaan van een uitdaging. Het ontwikkelen van je eigen psychologisch kapitaal is meer een overstijgende aanpak. Het is eigenlijk een voortdurend proces waarbij je (bewust) de specifieke problemen en uitdagingen aangaat . Parallel daaraan ontwikkel je (onbewust) positieve eigenschappen zodat je beter wordt in of goed in staat bent om te anticiperen op wat er komt of gaat gebeuren. 

• Optimisme: Positief dagboek: Beschrijf elke dag drie positieve gebeurtenissen van die dag.

• Hoop: Bouwen aan je plannen. Stel doelen. Ga na wat je belangrijk vindt in je leven, wat je energie geeft en jou motiveert. Bepaal vervolgens je route, via verschillende richtingen en ga vooral hindernissen niet uit de weg. 

• Veerkracht: Actief en bewust aan de slag met je mentale en fysieke gezondheid. Bouw aan je relaties en durf te vragen, wees nieuwsgierig en doe wat je leuk vind en waar je kracht zit.

• Zelfvertrouwen: Zie je succes voor je. Bereid je mentaal en fysiek voor. Kijk om je heen hoe anderen het aanpakken en blijf vooral actief proberen. Vier je succes hoe klein dan ook en bedenk: elke mis-stapje is ook weer een nieuw stapje. 

Het vergroten van je eigen psychologisch kapitaal vraagt om aandacht voor jezelf, het vinden van balans in jezelf en balans is ook bij alle pijlers van belang. Zowel te veel als te weinig is niet effectief.

Hoe staat het met jouw optimisme, hoop, veerkracht en vertrouwen?

Wat is jouw volgende stap?

 

 


Dank voor het lezen!

Simone de Spa

 

 

 

(bronvermelding: ‘Optimisme hoop veerkracht zelfvertrouwen’ (2017) van Matthijs Steeneveld )

 

Joomla Templates - by Joomlage.com